Komplicerat (Alicia skriver)

  • Nu är det en sak som blivit en liten bit komplicerat, ska försöka förkara så gott det går då:

    Candie är en svart sköldpaddsfärgad hamster. Alltså hennes mamma eller pappa var en gul hamster som parades med en svart hamster och då blev hon sköldpaddsfärgad, så hon har färgen gul i sig. Och det man absolut inte ska är att avla en en hamster som är eller har gult i sig med en creme färgad hamster (det Keeper är) då kan ungarna få ojämn päls och bli hårlösa på delar av kroppen, och det är heller inte bra att para en svart hamster med en creme färgad hamster så det gör det hela ännu värre. Allt det här visste jag inte om när jag köpte Candie, men jag började läsa lite om färger och genetik inom hamstrar och fick då reda på detta.. ett steg försent...
    Men då har jag kommit på en lösning, ska para Candie med Bibo en gång innan han blir för gammal sedan ska jag låna en hane (helst med stamtavla) för avel och då kan ju ungarna få stamtavla och bli mer värda :D
    Keeper får jag para med Bling sedan när Bibo är för gammal för henne, så han blir lite glad oxå :)


    Den fjärde Oktober ska vi para Bibo med Candie

    Förväntas dessa färger på ungarna:

50 % Gula hanar

50 % Sköldpaddsfärgade honor

Vi parar alltså en korthårig svart sköldpaddsfärgad satin hamster med en långhårig normalfärgad hamster. Så 50 % av alla ungarna kommer oxå att vara satin, och det är ju när deras päls är glansigare och mycket lenare.




Bling:
Bling har blivit otroligt mycket lugnare nu, förut hoppade hon från handen så fort hon fick chansen och nu så kan man ha henne sittandes på handflatan en liten stund. Hon är fortfarande lite springig men är ändå väldigt snäll, hon har aldrig bitit eller naffsat någon.


Candie:
Hon är som hon brukar, lugn, snäll och extra brunstig vid brunst ;)

Dem andra två är likadana som dem brukar snäll och gosiga, och båda älskar att slicka på händer :)

//Alicia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0