Rymmande unge!

Idag var det lite tokigt. Som vanligt tog jag bort gallret från buren när jag skulle ta ut Vanilj och strö lite hackade frukter, morötter, havregryn och pasta i buren. Först lockar jag ut Vanilj och släpper ut henne på toalettsgolvet så hon får springa av sig lite, samtidigt kollar jag på ungarna lite och försöker se förändringar, fotar lite.
Efter ett tag lade jag ner Vanilj i buren igen för att se om hon vill ta lite mat. Hon tog en massa mat och hamstra jäääättemkt så hon blir dubbelt som stor som hon brukar och går ut ur buren släpper ner allt bakom toaletten. Sen går hon tbx till buren in i boet, sedan kommer hon ut med en unge i munnen! (hon håller ungen i nackskinnet)! Jag får panik, men vill inte skrämma henne hon kanske äter upp ungen då, så jag låter henne gå ur buren och så springer hon med huvudet jättehögt upp och snubblar nästan med den stora ungen i munnen när hon går, hon hade det lite besvärligt. Hon springer 1,5 varv i rummet sedan släpper hon ner ungen bakom toan och går sedan därifrån. Jag blir rädd, och vill inte ta i ungen än, man ska inte göra det fören dem är minst 10 dagar om ungen är bara 1 vecka gammal. Men jag blir tvungen och tar upp lilla ungen i handen och dem klättrar omkring väldigt mycket, sedan släpper jag ner den i buren. Sedan lägger jag på gallret igen och flyttar maten hon hamstrat bakom toan in i buren. Sen lägger jag in Vanilj i buren som tar upp all sin mat hon hamstrat förut och märker att det inte finns någon utgång längre. Så hon går in i boet sen kommer hon ut med en unge hängande i hennes spene. Jag öppnar dörren och hon klättrar ut ur buren och ungen släpper taget. Ungen försöker sedan gräva sig under boet in i det sen. Men det går inte så den kravlar in till öppning och lägger sig bland sina syskon.


Det märks i alla fall att ungarna börjat bli busiga, dem börjar klättra ut ur boet lite nu vid fodring xD
Jag vet i alla fall 2 saker nu, det finns 3 mörka ungar som inte är så busiga. Dem är lugna och flyttar sig inte ur boet. Och så finns det en ljus unge som kravlar omkring överallt i buren där nere, från matskål till hamstertoalett. Det finns 4 busiga hamstrar, alla dem är ljusa.

Vanilj är ju väldigt springig av sig, men otroligt snäll, så dem ljusa 4 hamstrarna har nog ärvt sin springighet av sin mamma och dem mörka har ärvt sin lugnhet från Bibo. Och dem andra, ja vi får väl se...

När jag räknade häromdagen, kunde jag verkligen se att det var 13 ungar. Men frågan är, hur många ungar kommer bli vuxna ?


// Alicia (Vaniljs ägare, och ungarnas nuvarande ägare)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0